E-handel
Elektronisk handel (e-handel) är ett sätt att effektivisera flödet från beställning till betalning. Vi använder Visma Proceedo som e-handelssystem.
Anslutning till e-handel
Kommunen erbjuder olika lösningar och det är allt från en integration mellan ert system och Visma Proceedo, till en enklare lösning där order skickas med ett e-postmeddelande. Vilken e-handelslösning som passar bäst avgörs genom dialog mellan kommunen och leverantören.
De olika e-handelslösningarna
- EDI – använder vi till leverantörer som har stora kataloger, med fler än 1000 artiklar, och många fakturor. En EDI-koppling innebär att order går direkt från vårt system till leverantörens affärssystem
- Webb – använder vi vid avtal av färre än 1000 artiklar. Leverantören får en inloggning till Visma Supplier Center där både order och faktura kan hanteras.
- E-post – en enklare lösning där order skickas till leverantören med ett e-postmeddelande.
Är du avtalsleverantör idag och vill ansluta dig till e-handel?
Kontakta oss via e-post: ekonomi@tyreso.se, skriv ”Anslutning e-handel” i ämnesraden.
Rekvisition
När inköp görs hos en leverantör som saknar ramavtal vill kommunen att en elektronisk rekvisition används. Dessa beställs av inköpande personal i e-handelssystemet och godkänns av budgetansvarig chef innan den kan skrivas ut och tas med. I de fall rekvisition används vill kommunen ha en elektronisk faktura.
Varför e-handel?
E-handel infördes 2017 i Tyresö kommun och genom detta får företag och leverantörer med ramavtal möjlighet att ta emot en elektronisk order. Med hjälp av e-handel ökar avtalstroheten då kommunens anställda på ett lätt sätt ser vad man ska beställa och av vilken leverantör. Systemet blir ett sätt för leverantören att visa upp sitt utbud med bilder och sökord. Bättre statistik kan med hjälp av e-handel och elektroniska fakturor tas fram och kommunen kan tydligt se inköpsbehov.
Hitta på sidan