Avfall och återvinning för företag

Du som har registrerat företag eller verksamhet i Tyresö hittar här information om vilka kommunala avfallstjänster som finns och vilka krav du behöver förhålla dig till.

Mat- och restavfall

Verksamheter ska ha avfallsabonnemang för hämtning av mat- och restavfall genom Tyresö kommun enligt gällande avfallstaxa. Verksamheter som sorterar ut sitt matavfall och förpackningar kan minska mängderna av sitt restavfall och därigenom påverka sina rörliga kostnader.

Läs mer om vad som gäller och hur du beställer avfallsabonnemang

Anmälan till matavfallsinsamling

Matavfallsinsamling kommer att bli obligatorisk 1 januari 2026. Alla typer av verksamheter såsom skolor, gruppboenden, restauranger, livsmedelsbutiker och kontor ska ansluta sig till matavfallsinsamling. Detta innebär att personalen sorterar ut sina matrester i separata behållare. Kärlen töms mot en kostnad enligt gällande avfallstaxa. För att starta matavfallsinsamling behöver ni göra en intresseanmälan.

Beställ matavfallsinsamling (till e-tjänst för verksamheter) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Elavfall

Verksamheter kan lämna elavfall på kretsloppscentralen, men måste lämna ett avlämnarintyg enligt lagstiftning om spårbarhet av farligt avfall. Har ni inget avlämnarintyg kan ni inte lämna elavfall på Kretsloppscentralen. Ni kan beställa hämtning av kommunen eller anlita ett godkänt företag som hämtar elavfall, skapar avlämnarintyg och sköter rapportering till Naturvårdsverket åt er.

Läs mer i länken hur du skapar ett avlämnarintyg och laddar ner El-Kretsens app och hur du beställer elavfallshämtning.

Farligt avfall

På grund av de lagar som gäller för spårbarhet av farligt avfall, är det inte möjligt för verksamheter att lämna farligt avfall på kretsloppscentralen eller till Kretsloppsbilen.

Verksamheter har skyldighet att sortera ut det farliga avfallet men måste själva bekosta omhändertagande av det. Verksamheter är även skyldiga att rapportera mängd och typ av farligt avfall samt var det transporteras.

Fettavfall

För att förhindra utsläpp av fett i avloppsledningarna måste verksamheter som hanterar livsmedel ha en fettavskiljare installerad. Fetthalten i utsläppt spillvatten vara högst 50 mg/l  efter fettavskiljaren.

Fettavskiljare ska tömmas en gång i månaden av kommunen. Läs mer i länken om vem som är ansvarig för vad, vad som gäller för fettavskiljare och hur ni beställer tömning samt vad det kostar enligt gällande avfallstaxa.

Läs mer om fettavfall och fettavskiljare

Förpackningar

Verksamheter har skyldighet att sortera ut förpackningsavfall skilt från annat avfall. Valfri entreprenör kan anlitas för hämtning alternativt lämna avfallet till en godkänd mottagningsplats. Är ni en samlokaliserad verksamhet måste ni anmäla det till kommunen.

Läs mer om insamling av förpackningar

Grovavfall

Verksamheter kan lämna grovavfall på kretsloppscentralen mot kostnad enligt gällande avfallstaxa. För inpassering måste du ha ett företagskort. Ni kan även beställa hämtning av grovavfall av kommunen eller anlita valfri entreprenör.

Läs mer om hur ni lämnar eller beställer grovavfall

Kretsloppscentralen

Verksamheter som är registrerade i kommunen har rätt att nyttja kretsloppscentralen mot kostnad enligt gällande avfallstaxa. För inpassering med bil och till fots ska du ha ett företagskort. Det är inte möjligt att använda en privatpersons passerkort även om bygg- och rivningsarbete utförs hos denne.

Slam- och oljeavfall

Spill- och dagvatten från verksamheter som hanterar oljor och kemikalier innehåller ofta oljerester som kan ge problem vid utsläpp. Dessa verksamheter måste därför ha en oljeavskiljare. Fastighetsägaren är ansvarig för att det finns en oljeavskiljare installerad.

Textilavfall

Från 1 januari 2025 infördes en ny lag om textilinsamling. Allt textilavfall ska sorteras ut och samlas in separat i textilinsamling för återbruk och återvinning. Det är inte längre tillåtet att lägga textil i soppåsen. Det gäller all textil oavsett helt eller trasigt. Blöt eller kraftigt nedsmutsad textil ska dock lämnas till energiåtervinning.

Kravet på att samla in textilavfall gäller både hushåll och företag. Kommunen ansvarar för att samla in textilavfall som klassas som kommunalt avfall, det vill säga sådant som liknar avfall från hushåll. Företag som har andra typer av textilavfall, exempelvis från grossistverksamhet, kan själva välja vilken entreprenör de vill anlita för hämtningen.

Företag som idag har en entreprenör som hämtar textilavfall som klassas som kommunalt avfall, behöver framöver anlita en entreprenör som är godkänd av kommunen. Om nuvarande entreprenör inte är godkänd kan ni antingen byta entreprenör eller be den nuvarande att ansöka om godkännande hos kommunen, så kallad Auktorisation.

Bygglov kan behövas för nya avfallslösningar

Du kan behöva bygglov för nya avfallslösningar. Exempelvis en ny byggnad för avfallshantering eller för att ställa upp många avfallsbehållare.

Läs mer om bygglov för nya avfallslösningar

Skada på egendom

Har ni fått skada på er egendom vid avfallshämtning, e-posta till avfall@tyreso.se

Ägarbyte vid försäljning av fastighet

När en fastighet byter ägare ska du som fastighetsägare säga upp ditt avfalls- och VA-abonnemang genom att lämna in en påskriven ägarbytesblankett. Det är säljarens ansvar att blanketten inkommer till kommunen.

Läs mer om hur du gör och ladda ner ägarbytesblanketten

Sorteringsguiden

Sorteringsguiden hjälper dig att sortera rätt

Ta hjälp av Sorteringsguiden för att få veta hur du ska sortera ditt avfall.

Sorteringsguiden


Färger nationella skyltsystemet
Kontakt

Servicecenter

Besöksadress

Marknadsgränd 2
Tyresö Centrum

 

Du når oss via gångbron som börjar vid hissen ovanför rulltrapporna.

Allmän handling

All kommunikation med kommunen blir allmän handling och kan komma att lämnas ut.

Servicecenters öppettider, besök och telefon:

Måndag-torsdag: 08.00-17.00
Fredag: 08.00-15.00

Begränsade öppettider

Sidan publicerad av: avfall@tyreso.se
Senast uppdaterad: 30 maj 2025