Jag har pengar tillgodo

Att ha pengar tillgodo innebär att kommunen är skyldig dig pengar. Det kan bero på att du gjort en överbetalning eller att du fått en tjänst krediterad. Ditt tillgodo kan antingen krediteras, återbetalas eller kvittas. Nedan beskriver vi vad de olika åtgärderna innebär.

Ett tillgodo uppstår

Det finns två anledningar till att kommunen blir skyldig dig pengar, överbetalning eller kreditering.

En överbetalning blir det då du som kund betalar ett högre belopp än vad fakturan ursprungligen var på. Du kanske betalade samma faktura två gånger, betalade en faktura som vi annullerat eller vände på några siffror.

En kreditering skapas för att korrigera en felaktigt fakturerad tjänst. Du kan ha fått betala för mycket vatten, haft fel inkomst registrerad för barnomsorgen eller blivit fakturerad för tjänster som inte utförts.

Generellt sett kan du välja hur du vill att vi hanterar ditt tillgodo. Undantaget är om du har skulder till kommunen, då görs ingen återbetalning till dig.

Kreditering

En kreditering innebär att vi drar av ditt tillgodo mot framtida fakturor. Istället för att du får tillbaka pengarna av oss behöver du inte betala hela eller delar av din nästa faktura från oss.

Majoriteten av de tillgodon våra kunder får hanteras på det här viset. Vill du att vi krediterar ditt tillgodo på kommande fakturor kan du meddela oss detta genom vår e-tjänst för tillgodo.

Återbetalning

Vi kan återbetala beloppet till dig om vi misstänker att du inte kommer få fler fakturor från kommunen, om det är ett ovanligt högt belopp eller om du meddelar oss att du vill ha ditt tillgodo återbetalat.

Återbetalning sker via en så kallad SUS-fil till Swedbank. Det innebär att återbetalning görs på ditt personnummer, vi behöver alltså inte ha dina kontouppgifter för att göra en återbetalning. För att pengarna ska komma direkt in på ditt konto behöver du då ha ett konto i Swedbank eller ha registrerat ditt konto hos Swedbank. Har du inte registrerat ditt konto hos Swedbank får du ett utbetalningskort hem i brevlådan.

Du kan registrera ditt konto hos Swedbank här (bank-id krävs) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Har du som privatperson fått ett utbetalningskort från Swedbank kan du nu också lösa in det digitalt med BankID via länken ovan. Du behöver inte vara kund hos Swedbank för att lösa in din avi och du kan lösa in pengarna till valfritt konto i valfri svensk bank.

Återbetalning via SUS-fil görs normalt varannan vecka. Det kan alltså ta upp till 14 dagar innan pengarna finns på ditt konto. Har du autogiro görs återbetalning av kreditfaktura via autogiro på fakturans förfallodag.

Som företag kan vi antingen återbetala till ditt organisationsnummer via SUS alternativt till ett bankgiro eller plusgiro som är registrerat på företaget.

Kvittning

Att kvitta ett tillgodo innebär att vi använder det som betalning för redan befintliga fakturor. Har du skulder till kommunen kommer vi att kvitta ditt tillgodo mot dessa.

Om du gjort en överbetalning för att betala av på dina skulder till kommunen kan du meddela oss vilka fakturor du menade att betala via vår e-tjänst för tillgodo.

Sidan publicerad av: ekonomi@tyreso.se
Senast uppdaterad: 8 januari 2024