Påminnelse, inkassokrav och betalningsföreläggande

Här hittar du mer information om påminnelser, inkassokrav och betalningsförelägganden på fakturor som kommunen skickar.

Fakturor

Tycker du ofta att du inte fått originalfakturan? Att påminnelsen eller kravet är det första du ser? På nedan länk kan du få mer information om de olika sätt kommunen kan skicka din faktura på samt information om autogiro.

Påminnelse

Påminnelser skickas vanligtvis 5-7 dagar efter förfallodagen och de skickas från Visma Amili AB som är vår tjänsteleverantör för påminnelser och krav. Det innebär att avgifter och dröjsmålsränta ska betalas direkt till Visma och inte till Tyresö kommun. Du ska också i första hand ta kontakt direkt med Vismas support om du har frågor om din påminnelse. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på denna sida.

Påminnelseavgiften är 60 kr och kommunen skickar alla förfallna fakturor till Visma en gång i månaden för påminnelseutskick.

Inkassokrav

Vi använder oss utav en tjänsteleverantör för hanteringen av påminnelser och krav. Det innebär att dina inkassokrav kommer att komma från Visma Amili AB. Inkassokostnaden på 180 kr tillkommer vid inkassokrav och ska betalas direkt till Visma. Har du frågor gällande ditt krav ska du i första hand vända dig till Visma.

Inkassokrav skickas vanligtvis 20 till 25 dagar efter påminnelsen varje månad. Inkassokraven skickas med automatik från Visma efter ett visst antal dagar om du inte betalat din påminnelse. När du får ett inkassokrav tillkommer en kostnad på 180 kr.

Har du fått ett krav från Intrum är det inga konstigheter då vi tidigare använde oss utav Intrum för uppläggning av avbetalningsplaner och inkassokrav. Du kan därmed få ett krav från Intrum på en skuld som ligger under långtidsbevakning eller för en avbetalningsplan där du missat att göra en inbetalning. Dina avbetalningsplaner hos Intrum fortlöper som vanligt trots att vi gått över till en annan tjänsteleverantör för påminnelser, inkassokrav och avbetalningsplaner 2021-09-01.

Kontaktuppgifter till Visma Amili AB

Telefonnummer: 0771-232 402
Inloggning till "Mina sidor" hos Visma Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontaktuppgifter till Intrum

Telefonnummer: 08-616 76 66
Inloggning till "Mina sidor" på Intrum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Betalningsföreläggande

Om du fått ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten (KFM) ska du i första hand höra av dig direkt till KFM och i andra hand höra av dig till Intrum eller Visma, se kontaktuppgifter ovan. Alla betalningsförelägganden skickas på uppdrag av Intrum eller Visma efter att inkassokrav skickats ut. När du får ett betalningsföreläggande från KFM tillkommer en kostnad på 300 kr.

Bra att veta är att du inte omgående får en betalningsanmärkning. Betalar du skulden inom den tid som står på första brevet du får från KFM får du ingen betalningsanmärkning.

På KFM:s hemsida kan du få mer information. Länk till annan webbplats.

Sidan publicerad av: ekonomi@tyreso.se
Senast uppdaterad: 13 mars 2024